Thursday, September 11, 2008

Puasa Di Bulan Ramadhan.


Kedatangan bulan ramadhan sangat ditunggu-tunggu oleh Rasulullah dan para sahabat.Mereka selalu berdoa agar dipanjangkan umur untuk sama-sama dapat berpuasa pd bulan yg mulia ini. Bulan yg penuh keberkatan dan kemuliaan. Bulan di mana di dlmnya terdpt Lailatul Qadar iaitu malam yg terbaik dari seribu bulan. Rasulullah dan para sahabat menyambut kedatangan ramadhan dgn penuh gembira dan pemergiannya ditangisi. Mencontohi akhlak Rasulullah dan para sahabat itulah yg seronok dan gembira utk menyambut kedatngan bulan ramadhan perlu disemai dlm jiwa kita. Allah mewajibkan kita berpuasa di dlm bulan ini kerana terdapat byk hikmah tersirat buat manusia itu sendiri. Waktu berpuasalah dpt memberikan kerehatan organ-organ di dalam badan. Seterusnya organ di dlm bdn akn berfungsi dgn lebih baik lg setelah cukup rehat di waktu siang hari di bln ramadhan. Ini memberikan satu penjagaan kesihatan bdn yg cukup baik pd manusia tanpa kita sedari. Kepentingan berpuasa kpd manusia ialah memberi latihan yg cukup baik bagaimana menahan dan mengawal nafsu. Bukan mudah utk melakukan sesuatu yg perlu kpd ketahanan dan kekuatan hati ini. Buktinya,tidak kira remaja atau org tua mesti ada yg tidak berpuasa di bln mulia ini. Alasannya kerana tidak dpt mengawal nafsu. Sebenarnya itulah sbb utama seseorang tidak tahan berpuasa. Jgn kita hanya menjadi Islam pada nama sahaja tp tuntutan islam kita buang jauh dlm kehidupan ini.Semoga kedatangan ramadhan kali ini memberikan kita keazaman yg baru utk lebih menghayatinya. Bersyukur dpt bertemu lg dan menyiapkan diri utk lebih ceria dan bersedia dgn kedatangannya. Berpuasa dlm erti kata yg sebenar bukan setakat menahan lapar dan dahaga sahaja.Malahan lebih jauh drpd itu. Puasa yg dilakukan sepenuhnya itu juga mengajar kita utk tidak terjebak dgn apa shj perbuatan yg sia. Ini termasuklah dr segi percakapan dan juga perbuatan individu itu.Hakikat berpuasa dpt mendidik diri menjadi seorang yg berakhlak mulia.
HADIS RASULULLAH : ''Bukan yang bernama puasa itu sekadar menahan makan minum,tetapi puasa yg sungguh-sungguh itu menahan diri dr laghhu (perkataan yg tiada gunanya) dan kata-kata yg keji'' Bila kita berpuasa hendaklah mengelakkan diri dr melakukan perkataan yg sia�.Sebaliknya mengisi masa dgn byk membaca al-Quran.Bkn sekadar membaca dgn tajwid dan makhraj hurufnya juga tetapi bacalah tafsirnya sekali.
FIRMAN ALLAH : ''Sesungguhnya telah Kami mudahkan Quran utk pengajaran.Adakah orang yg mengambil pengajaran drpdnya?'' (surah al Qamar : 40 ) Luangkan masa yg ada utk lebih mendekatkan kiri dgn memahami pengajaran yd terdpt di dlm-Nya.Di situ nanti kita lebih dpt mendekatkan diri dgn Allah.Matlamta hidup lebih terarah dan kita sebagai umat Islam ada jln tersendiri utk lebih berjaya dan cemerlang pd dunia dan akhirat.Justeru remaja tiada alasan utk meninggalkan puasa dgn sengaja ataupun alasan tidak larat.Sesungguhnya kesedaran dan keinsafan diri sendiri juga utk membentuk dirimenjd muslim sejati.Menjadi seorang yang beragama Islam dan mendukung kewajipan dgn penuh kesedaran akn tanggungjawab sendiri. Marilah kita rebut segala keberkatan dan kemuliaan yg terdpt dlm bln ramadhan.apa lg jika Allah masih memanjangkan umur kita utk berjumpa dan bersamanya.Selagi peluang ada apa salahnya kita menjd manusia yg ghairah melakukan kebaikan.Tidak rugi kerana manfaatnya akan kembali kpd diri sendiri.Setidak-tidaknya kita menjd manusia yg tenang dlm kebenaran.Itulah kebahagiaan hati yg sukar dicari.

No comments: