Tuesday, March 21, 2006

Hati Berbisik....


"Di kala ini aku sendirian... sendirian memikul segalanya... Tak siapa yang memahami hati kecilku ini.. Memahami apa yang aku sedang rasakan... apa yang sedang aku alami. Fikiran ku sendiri bercelaru... aku tak mampu nak berfikir... tak mampu untuk menilai apa-apa lagi... Hatiku dah terlalu pedih... terlalu terseksa dgn peristiwa lepas... hingga ia telah meninggalkan kesan kelukaan yang teramat mendalam di sudut hatiku! Aku pasrah dengan apa yang berlaku. Aku ubati kelukaan aku yang sekian lama berdarah ini... Hingga ke hari ni... Luka hanya tinggal parut... . Kesan yang masih cuba aku padamkan dari hatiku yang pernah retak seribu..
Kau hadir umpama sang bintang yang menerangi malam yang kegelapan... menceriakan suasana malam yang makin lama makin suram... Begitulah kau dalam diriku.. Makin lama kau kukenali semakin kau sebati dalam diriku..Bayanganmu senantiasa segar di ingatan... Membuatkan aku resah gelisah setiap masa dan ketika... Berkali-kali aku cuba... cuba untuk menepis segala perasaan yang semakin membelenggu diriku ini... Aku cuba larikan diri... Lari dari perasaan aku yang semakin menebal... Tapi... Semakin aku lari... semakin sukar untuk aku melepaskan diri... Dan... Akhirnya aku kecundang... .Kalah dalam perjuanganku dengan perasaan...
Ternyata kasih dan sayang yang lahir di hati kecil ku ini tanpa dipaksa, tanpa diduga dan tanpa diundang... telah berjaya menewaskan diriku... .Mungkinkah dirimu dicipta untukku? Aku sendiri tak pasti... . Yang nyata... aku juga masih samar-samar akan perasaan aku sendiri... Mungkin terlalu awal... Dan... Aku juga tak pasti tentang dirimu... perasaanmu terhadapku... Adakah kau juga menyayangi diriku seperti mana aku menyayangimu... Atau adakah aku tidak bermakna langsung dalam hidupmu... tak memberi apa-apa erti di matamu dan di hatimu.. Sesungguhnya... aku bahagia.. aku gembira mengenali dirimu... Mungkin aku terlalu ikutkan perasaan... mungkin juga aku hanyut dan lemas dalam lautan perasaan yang tak bertepian. Aku tak pasti... tapi apa yang aku benar2 pasti... hatiku memang amat menyayangi dirimu...
Aku tak pasti apa yang telah membuatkan aku lemas... apa yang telah membuat aku terkapai2 sendirian begini... Aku menyayangimu bukan untuk meminta dibalas.. Cukup sekadar aku tahu dirimu bahagia dan gembira... Walaupun itu bermakna aku tidak tercipta untuk berada disisimu... tidak termasuk dalam kebahagiaan dan kegembiraanmu... Walaupun ianya pedih..ianya menyakitkan... tapi aku rela..aku rela... kerana kasihku bukan mudah untuk dimiliki oleh sesiapa. Kasihku bukan untuk dijual beli... Walaupun jauh di sudut hatiku... ingin benar mendengar kata-kata manis darimu... ingin sekali ku mendengar kau ucapkan yang kau juga menyayangi diriku... Namun aku tahu... ia amat mustahil! Ia hanya satu mimpi... sesuatu yang tidak mungkin akan terlaksana di alam nyata..alam realiti ini.
Sesungguhnya aku memang terluka... Luka lama yang sepatutnya hanya tinggal parut kini kembali terhiris... Kembali meninggalkan seribu pengertian yang sukar dimengertikan. Untukku menyalahkan dirimu?? Itu tidak mungkin berlaku... Untukku menyesal?? Jauh sekali! Mungkin... Mungkin juga aku pernah terfikir untuk berpatah kembali... melupakan segalanya... melupakan kisah kau dan aku... melupakan semua kenanganku yang ada dirimu. Tapi... tanpamu... apa lagi kenangan yang tinggal buatku Walaupun aku terluka... terluka denganmu... olehmu... aku akan tetap simpan dan sematkan kasih yang bertaut ini sekemas-kemasnya di dalam lipatan hatiku... di dalam lipatan memori hidupku... .
Aku pasrah... Pasrah kiranya ini ketentuan Ilahi buat diriku... Pasrah kiranya kau bukan tercipta untukku... Namun ingatlah bahawa aku akan senantiasa menyayangi dirimu... Kerana kau adalah sebahagian dari diriku dan jiwaku... Kau adalah pembakar semangatku...
Mungkin... mungkin selepas ini akan tiada pertemuan lagi antara kita... akan tiada kata-kata mesra yang bakal menyerikan hidup kita masing-masing... akan tiada khabar berita yang boleh dikongsi bersama... . akan tiada kenangan yang boleh tercipta... akan tiada seorang penanti... seorang perindu yang senantiasa menanti dan merindu di pinggiran waktu ... menantikan kehadiran insan yang memberikan seribu makna dalam perjalanan hidup yang penuh onak dan duri ini......
Aku redha... kerana kasihku hanya satu... bukan mudah untuk ditukar ganti... Biarlah aku mencari kasih yang lebih abadi... kasih yang tak berbelah bagi... kasih yang sememangnya pasti dan tiada tolok tandingnya lagi. Kasih yang hakiki... Kasih pada Yang Maha Esa... Aku akan pergi jauh... jauh dari sisimu... jauh dari segala yang mungkin memberikan aku satu tamparan yang hebat... jauh dari segala kelukaan dan kepedihan... Biarlah aku bawa pergi semua kenangan ini... .jauh... jauh dari sesiapa pun agar ia tidak akan dicemari... Terima kasih ku ucap kepadamu kerana sudi menerima kehadiranku walaupun cuma untuk seketika... Aku berharap dan akan sentiasa berdoa agar dirimu senantiasa berada di bawah perlindungan yang Maha Esa... Senantiasa diberkati dan dirahmatiNya... Senantiasa mendapat kejayaan dan kebahagiaan yang kau cari-cari selama ini... Satu sahaja yang ku pinta darimu... . ingatilah aku dalam doamu... Simpanlah kenangan ini sebaik-baiknya selagi hayatmu dikandung badan... kerana pastinya aku akan mengingatimu hingga nafasku terhenti... ... ... ...

Pencinta Yang setia....




No comments: