Wednesday, March 29, 2006

Lawak Oghe Kelate....

Tersebutlah cerita yang dikatakan berlaku di sebuah pejabat Majlis Perbandaran Kota Bharu: (Kontraktor rumah = Abe Wan Din)

Kontraktor rumah : Ambo nak minta keluluse buak rumah, lagu mana caro?
Pegawai Bangunan : Lagu ni, mulo-mulo wat pele (pelan) dulu.
Kontraktor rumah : Pele? Ambo ado! Ambo bawak!
Pegawai bangunan : Mano, wak terbitla, kawe nak tengok
Kontraktor rumah : Errrr! Tok leh! Tok Leh!
Pegawai Bangunan : Wak po tok lehnyo!, Lekaslo wak terbit!
Kontraktor rumah : Kalu tok tengok tok leh ko?
Pegawai Bangunan : Tok leh lo pasal kawe nak tengok, pas tu nak luluh kalu tak dok gapo-gapo hok langgar syarat.
Kontraktor rumah : Eh! Ambo ghoyak doh, ambo malu benar.
Pegawai Bangunan : Malu wak gaponyo!Pas tu bawok pele mari sajo?
Kontraktor rumah : Ehhh! malu nak ghoyak, pele ambo kecik!
Pegawai Bangunan : Laa! Kecik pun tak po, kalu cukup syarat! Kalu tak tunjuk, kawe nak sain luluh lagu mano?
Kontraktor rumah : Nak wak terbit tunjuk kat mano?, orghe ramai ni! Malu ambo! Malu weh! Pegawai bangunan : La!, tak po! Nak malu gapo la demo!Wak terbit atas meja kaunter ni!Lekas la kawe ado kerjo lain lagi nih! Sibuk beno ni! Kena Fahe la!
Kontraktor rumah : Nah! Ambo wak terbit ni ha! Cepatla tengok!
Pegawai Bangunan : Laaa!(terkejut), buke pele ni!
Kontraktor rumah : Tu la!, ambo ghoyak doh tadi ke?Pele ambo kecik! Mu nok tengok jugak Pegawai Bangunan : Laaaaaa! Buke pasal kecik besonyo!, maksud kawe Pele Bangune (Pelan Bangunan).
Kontraktor rumah : La! Ambo ingak pele nie!Kalu pele bangune, ado lo dale beg nie! Tok ngoyak pun pele bangune!. Mano ambo tahu!
Pegawai Bangunan : Kawe ingak demo fahe! Hok dok mari doh pun tok penah jadi lagu nie! Dok mano demo?
Kontraktor rumah : Gua Muse!

Moral Of The Story......Gunakanlah Bahasa melayu standard!jgn mare.......opsssss.....

4 comments:

Anonymous said...

ni nak komen sikit...ader wak salah sebut.tubit la..bukannya terbit heee..hee...lain kali tanya dulu pakar bahasa

dav_perantau said...

tu pasal...huhuu..tapi xleh nak marah juga ker mmg dia ore kelate..nak cakap standard mcm mana..mmg keras lidah....

Anonymous said...

ha..ha..mmg kelakar jugak cite ni. K riena tgh sedih skrg ni pun mampu tergelak lagi. Apapun dialek yg digunakan kita tetap SeMalaysia.


Kriena (afrina_2107@yahoo.com)

Anonymous said...

Hahahahaha...niler lawak tahap langit ke 7...gelak besar aku....hahahaahah