Monday, July 20, 2009

Hujan Pagi Selasa.


Masa aku kecik kecik dulu aku suka bila time hujan. Masa tuh arwah nenek aku akan suruh cucu cucu dia tido berhimpit himpit. Sebab nak rasa bahang time tidur tuh. Bila dengar hujan yang lebat atas bumbung rasa best jer. Macam ader irama tersendiri bila hujan tuh turun dengan lebatnya. Selalunya kalau hujan sebelah petang mesti aku taknak g sekolah agama. Alasannya hujan!. Hehehehee.....selalunya sekolah agama aku tuh akan banjir kalau hujan lebat sangat. Lagilah aku taknak g sekolah time macam tuh. Aku paling tak suka bila hujan time nak g kerja. MalasNyer..tuhan saja yang tahu. Ader satu sekolah di luar negara tak silap akulah, Bolivia kot, pihak sekolah akan call ibubapa seandainya hujan turun dengan lebat. Secara automatik sekolah akan ditutup pada hari tuh. Seronokkan?. Selalunya kalau time cuti waktu hujan aku takkan melepaskan peluang untuk tidur. Entahlah memang dah didik macam tuh kot.


Tapi pada pagi ni, hujan yang turun nie, seolah seolah menggambarkan perasaan aku ketika ini. Lagi seminggu jer aku akan bertugas di Bumi Melaka ni. Pas ni aku akan ke Muar. Menyambung tugas disana. Erm..tak sangka pulak aku akan dipindahkan walaupun dulu akulah orang yang beria ria nak pindah. Akhirnya hajat aku tercapai tapi bukanlah keadaan dan masa seperti ini. Ketika isteri aku sedang memerlukan perhatian dari aku sepenuhnya. Dugaan sangatkan. Tapi alhamdulilah aku akan aturkan kehidupan aku selepas ini sebaiknya.


Nampaknyer aku akan mula bertugas dengan orang orang yang pernah muncul dalam hidup aku sebelum nie. Erm...semua manusia nie pernah ader satu kisah dalam hidup aku. Yang pasti aku taknaklah terlibat lagi dengan mereka ni. Aku tak tahulah macamana nak berdepan dengan mereka ni. Bukanlah masalah yang besar pun tapi kalau bolehlah taknaklah aku terlibat lagi dengan mereka ni. Tapi apa kan daya, aku akan harunginyer jua. Bila dah ke Muar ni, aku tak tahulah bila lagi aku akan ke Melaka semula. Aku seronok nak tahu tapi dalam masa yang sama gak aku redha jer dengan apa yang terjadi. Sesungguhnya Tuhan telah menentukan baik dan buruknya aku di sana nanti. Tunggu jerlah coretan warna kehidupan di Muar pulak.

No comments: