Monday, June 12, 2006

Perasaan Lelaki

Salamz geng! semalam aku ader terbaca majalah pesona pengantin edisi jan 2002 didlmnya terkandung satu info untuk memahami perasaan seorang lelaki.Aku rasa tak salah share sama2 member kan untuk kebaikan semua gak terutama pada pompuan...

1. Hidup lelaki lebih mudah
Lelaki lebih mudah cara hidupnya berbanding wanita. Kerana itu, lelaki sukar untuk memahami jika sesuatu perkara itu disampaikan dalam bentuk bahasa kiasan oleh wanita. Wanita suka berkias dan berharap lelaki faham, tetapi lelaki lebih suka jikanya dijelaskan dengan bahasa yang mudah dan jelas, secara berterus terang. Sekiranya wanita tidak jelas mengenai sesuatu perkara, tanyalah secara terbuka kepada lelaki

2. Bahasa lelaki adalah berlainan
Lelaki bercakap dengan bahasa yg berlainan. Ini yg menyebabkan lelaki dan wanita sukar berkomunikasi antara satu sama lain. Apa yang daa dr kata-katanya jika dia bercakap dgn wanita, adalah berbeza drpd yg dimaksudkan. Ini bukan bererti dia berbohong. Maka adalah lebih baik bg wanita utk memahami lelaki dr apa yg dilakukan berbanding dr apa yg dikatakannya. Lelaki tidak pandai melahirkan rasa hatinya dalam bentuk kata-kata

3. Lelaki suka membisu
Wanita berkebolehan untuk membincangkan sesuatu subjek yg sensitif dan berdukacita sebagai salah satu cara berhadapan dengan realiti tetapi lelaki masih lebih suka menyembunyikan dan membisu.

4. Lelaki tidak kompleks (contoh bg yg dah kahwin)
Jika terdapat semua tanda yang menunjukkan bahawa seseorang lelaki hanya mahu wanita menjaganya, mengemas rumahnya, menyediakan makanan utknya dan melakukan hubungan kelamin secara kerap dgnnya, wanita harus percaya bahawa itulah yg lelaki tersebut mahu. Ini bukan bererti lelaki berfikir secara primitif ttp lelaki memang sedemikian. Wanita biasa menganggap lelaki sebagai kompleks ttp sebenarnya kehendak lelaki adalah mudah.

5. Jangan paksa lelaki
Bila wanita mendesak lelaki agar mendedahkan perasaannya, mungkin lelaki itu akan mendedahkan sesuatu yg wanita itu tidak suka mendengarnya. Maka adalah lebih baik jgn bertanya dan menyelidik ke akar umbi. Lebih baik bagi wanita membaca bahasa badan lelaki, matanya atau perubahan mendadak dlm corak perlakuannya. Jika dia pada kebiasaaannya suka membaca ttp tidak melakukannya, mungkin pada ketika itu fikirannya sedang bercelaru.

6. Lelaki berahsia dengan lelaki lain
Tidak sebagaimana wanita yang lebih mudah utk bercakap dgn wanita yg lain mengenai masalah, harapan dan kebimbangan yg amat rahsia dan peribadi, adalah sukar bagi lelaki utk menjadi mesra secara verbal sedekimian rupa. Utk melakukannya, lelaki memerlukan kekuatan dan keberaniaan yg tinggi. Bukan hanya berahsia dengan sesama lelaki, malahan juga dengan pasangannya. Lelaki paling pandai berahsia.

(p.s bukan utk mengaibkan lelaki tetapi sebagai panduan utk perempuan mendampingi, mengenal hati budi, malah ia boleh dianggap tip utk perempuan menambat hati lelaki)

1 comment:

Zampeada said...

menarik poin terakhir tuh.