Friday, July 06, 2007

7 Warna 7 Kehidupan: Perpisahan Terasing

4. Siti Nordiana@ Nordie


- aku mula rapat dengan dia selepas SPM 98. Itupun secara kebetulan. Sebenarnya masa form 5 dulu kami berlainan kelas. Tak pernah bertegur sapa pun. Ialah budak kelas lain. Malaslah nak kawankan?. Ntah macamana yer kami berkawan?. Yang aku ingat masa tuh dia nak borang UPU yang aku punya. Masa tuh aku dah tahu result SPM aku memang tak boleh pakai punya then aku malaslah nak isi UPU. Buat semak orang nak apply U jer. So aku bagilah dia...mungkin lepas itulah aku mula rapat dengan dia. Masa tunggu result tuh, memang kami dah mula ngam. Dia ni kepala gila gila. Ader jer lawak bodoh yang selalu dia buat. Tapi memang kami ngam betul masa tuh. Selalu gak lepak sama sama. Tengok wayanglah, sambut New Year lah, camping, g Genting...erm..banyak betul kenangan dengan dia ni.

- Bila result SPM keluar, harapan aku nak sambung U memang hancur berkecai. Tapi dialah yang bagi semangat. Dia suggest apply Kolej PTPL. Bagus katanya. Aku pun masa tuh dah tahu hala tuju terus jer sambung belajar kat sana. Sedangkan dia masa tuh dah pun sambung belajar kat Kolej Lagenda, Langkawi. Sekarang kolej tuh pun dah tak der kot!. Tapi si Nordie, taknak belajar situ. Bosan katanya. Masa tuh perkembangan Handphone ni masih belum meluas lagi. So rajinlah dia telefon atau hantar surat kat aku. Huh..sanggup tuh!.

- Kebetulan pulak dah rezeki dia dapat sambung Uitm. Tapi sayang sangat dia tak belajar betul betul. Mungkin masa tuh muda lagi so tak ingat tanggung jawab lagi, dia leka lah dengan kejutan budaya zaman belajar nie. Mungkin terikut ikut dengan gaya hidup anak orang berada ni, dia pun hanyut tak g kelas so on and so that...kalau tidak mungkin dah senang sekarang.

-Ingat lagi satu keadian yang tak boleh nak lupa!.Masa tuh jalan jalan lah kat Petaling Street. Memang itulah first time aku jejak kaki kat sana. Konon - kononnya, sajalah tanya harga harga barang kat situ. Sampai satu kedai cermin mata ni dah dibantainya ikut kitaorang sebab dah tanya harga tapi taknak beli. Aku masa tuh dah cuak giller..nak taknak terpaksa beli. Padan muka aku!. Dahlah malu giller ngan orang ramai kat situ, terpaksa pulak aku pinjam duit Nordie ni beli cermin mata bodoh tuh. Bila dah jauh sikit dari tauke tuh gelak gilllerr lah kitaorang. Taubat taknak g lagi situ. Sampai sekarang pun aku dah tak jejak kaki kat Petaling Street tuh.

-Masa ngan Nordie gaklah aku tahu selok belok jalan jalan kat KL ni. Aku pun mulalah belajar Jalan Bukit Bintang, Jalan Tunku Abdul Rahman, Jalan P. Ramlee..banyaklah yang aku tak tahu jadi tahu. Masa dia dah kena buang Uitm tuh, merasa jugaklah dia mencari kerja. Tapi nasib baiklah dah rezeki dia juga dapat bekerja satu office ngan Khairinah dan bekerja dengan ayah aku. Tapi bila bekerja jauh berbeza ngan Khairinah. Banyak sangatlah rungutan dari ayah tentang si Nordie ni sampai Mama kata jangan berkawan lagi ngan Nordie. Wah..sampai begitu sekali. Tapi bila aku cakap dengan dia, di bantainya gelak sakan sebab mak dia pun beranggapan macam tuh. Takut kami ni hanyutlah kononya....memang masa tuh pun kawan kawan kami ingatkan yang kami ni couple!. Macam macam...

- Bila aku dah sambung belajar kat Kusza, Nordie dah pun berhenti kerja. Dapat kerja kat Kurnia Insurans Klang pulak. Masa aku kat Terengganu pun, kami dah jarang jumpa. Cuma telefon dan mesej saja penyambung hubungan. Masa tuh pun dia dah ader balak, Max namanya. Memang dia cinta giller ngan Max ni. Aku lah tempat dia bercerita pasal balak dia ni. Tadah telinga jerlah. Walaupun aku jauh kat Terengganu, setiap bulan mesti nak balik Rawang. Kalau balik tuh ader sahajalah planning kita orang. Macam macam. Salah satunya menganjurkan school Gatheringlah. Lagilah happening giller. Semua kami buat sendiri. Puas hati. Dapat duit lebih enjoy ke Genting. Seronoknya kalau dikenang kenang kembali.

-Bila aku dah habis belajar aku apply pulak kerja di Kurnia Insurans tuh. Mungkin dah rezeki aku diterima kerja. Masa tuh lah aku mula perasan perangai Nordie yang sebenarnya. Ialah dah hari hari berjumpa barulah tahu true color nya. Memang dulu kami rapat tapi tak selalu jumpa. Nah sekarang bila dah dekat asyik nak bertekak jer. Banyaklah benda benda yang membuat aku banyak terasa hati tapi aku pendamkan saja. Sehingga akhirnya aku berhenti kerja. Mungkin juga faktor sekeliling yang mendorong aku berhenti kerja masa tuh. Tak sampai setahun pun aku di sana.

-Selepas aku berhenti kerja jer, hubungan kami pun terus menjadi dingin. Banyak jugalah anasir anasir yang tak diingini terjadi diantara kami. Tapi sekarang dia pun dah berkahwin. Dan aku tak pernah nafikan yang kadang kadang aku rindu sangat masa masa yang kami tempuhi bersama. Memang rindu sangat....dan baru baru ni jer kami berbaik baik. Ialah umur pun dah semakin tinggi. Aku selalu cakap ngan dia..."Nordie kita ni samakan, sebulan aku dilahirkan ko pulak lahir..kemudian dipertemukan dan menjadi sahabat sejati"..sedihlah pulak...Betullah orang kata kalau dah berkawan tuh..bergaduh macamana sekalipun akan terima kawan kita tuh balik.

-Kami ader perancangan nak jumpa balik cuma masa dan keadaan saja yang tak mengizinkan. Miss u Nordie....ingat lagi dialog yang selalu kita orang pakai bila nak berpisah kalau dah berjalan jalan..."Hanya ilusi dapat menyatukan lagit dan bumi...."huarggghhhh..nak nangis pulak dah!.

No comments: