Sunday, July 01, 2007

7 Warna 7 Kehidupan

Sempena bulan yang bertuah ni, aku nak kenalkan 7 orang insan yang pernah berkongsi suka dan duka bersama sama aku. Sejak aku masuk sekolah sehinggalah kini mereka ni sentiasa berada difikiran aku.


Khairinah Khan

- Aku mula kenal ngan dia ni sejak aku darjah satu. wah....tak sangka Persahabatan kami dah berusia 20 tahun tau. Masatu kami satu kelas. Ingat lagi satu Merah. Dialah pelajar yang paling tinggi dalam kelas dan aku yang paling rendah!. Dia ni boleh dikategorikan sebagai pelopor permainan getah yang popular satu masa dulu. Alah permainan yang budak budak pompuan suka main tuh...dia lah yang mulakan. Dah pulak menjadi ikutan satu sekolah. Dia kehilangan ibu tercinta masa darjah tiga. Ingat lagi masa tuh dia kata perut dia sakit sangat, tiba tiba abang dia datang ke kelas dan beritahu mak mereka dah tak ader!. Terus sahaja perutnya hilang sakit. Muda lagi dah kehilangan ibu tersayang. Tak dapat nak bayangkan andai akulah ditempat itu.


-Tapi kami mula rapat sebenar benarnya bila kami berada di tingkatan empat. Masa tuh zaman kegemilangan filem Bollywood. Dia ni pula ader campuran pakistan melayu apalagi dialah sumber rujukan aku kalau nak tahu lagu lagu hindustan ni. Masa tuh Filem yang paling hIts Dil To Pagal Hai. Memang giller habis. Dia pulak peminat nombor satu Shah Rukh Khan. Sampaikan Stail dan gaya bercakap pun ala ala shahrukh!. Memang giller....masa time SPM, memang kami habis habisan nak score 1. Masa tuh dah berangan berangan nak bukak business. Kebetulan pulak dia ni pandai menjahit!konon kononya nanti aku belajar business study dan dia akan belajar fesyen designer. Satu yang aku tabik spring dengan dia ni...terlalu bersungguh sungguh untuk mencapai sesuatu yang dia idam idamkan. Pernah dia kata yang dia akan berkahwin dengan lelaki Inggeris. Dan masa tuh aku akan gelak sakan bila dia kata yang dia akan buktikan!. Aku kata padanya kalau ko kawin ngan lelaki melayu aku akan rosakkan majlis kawin ko. Dan sekarang dia dah pun berada di German berkahwin dengan lelaki Inggeris dan ader anak yang comel! Arianna...tak sabar nak jumpa dengan anaknya bulan sepuluh nanti.


-Sepatutnya Khairinah boleh berjaya lagi lebih dari aku. Dia dapat pangkat satu dalam SPM. Tapi sayang dia taknak sambung belajar!. Nasib baik perjudian dia berbaloi!. Kebetulan dia pulak bekerja dengan ayah aku. Memang ayah selalu puji Khairinah cekap buat kerja. Dan peluang itu dia tak sia sia kan!Dari kerani biasa hinggalah kejawatan Sales Executive!. Memang nasib dia baik sangat. Mungkin kejujuran dia. Lebih lebih lagi company yang selalu berurusan dengan luar negara. Lagilah tercapai cita cita dia nak bersuamikan mat salleh!. Nah...sekarang dah pun hidup bahagia...


-Kali terakhir aku jumpa dia tahun lepas. Time school reunion. Masa itulah baru dia nak joint kami. Sedangkan sebelum tuh tak pernah pun dia nak joint majlis yang kami buat. Tak tahu apa alasan dia, ada sahaja halangannya. Last dia bagi mesej pun kira kira awal tahun lalu semata mata nak beritahu yang dia dah pun melahirkan baby comel. Dan dia berjanji akan balik bulan sepuluh nanti. Dia rindukan rendang dan kuah asam pedas. Sedih pulak....lagi sedih perkahwinan dia bukanlah di Malaysia tapi di German. Bapanya pun tak pernah tengok menantunya. Harap harap takdalah perkara yang buruk berlaku. Aku akan tunggu nanti yer....
-Apa yang seronoknya dia ni kami akan selalu melakukan apa sahaja aktiviti bersama sama. Seperti berkebun ke, memasak, duduk atas bumbung umah, buat majlis makan makan g shopping...eh macam macamlah. Dia juga suka benda yang pelik pelik macam makan ising coklat dan tak suka perempuan yang tergedik gedik. Meluat habis kalau dia tengok...macamana lah keadaan dia la ni kan?

No comments: