Saturday, July 07, 2007

7 Warna 7 Kehidupan : Dialah Di Hati

6. Kamalruddin@Alim

- Dialah orang Sabahan pertama yang jadi kawan aku. Sebelum ni mana pernah aku berkawan ngan orang Sabah. Kami satu Dorm. Tapi mula rapat sejak kami berpindah ke bilik lain. Dia ni memang bijak dan amik course engineering elektrikal yang aku rasa susah sangat tuh. Tapi sayang sekali dia ader kelemahan sendiri. Biasalah manusia tak perfect. Kerana kelemahan dialah aku mula rapat ngan dia. Dan dia sendiri sebenarnya berterima kasih kerana menyedarkan dia banyak perkara. Aku pun bukanlah dalam kelompok yang perfect tapi disebabkan atas dasar persahabatan tuh, kita haruslah nasihat menasihati.

- Nak dijadikan cerita, persahabatan aku dengan Rex juga masa tuh agak rapuh. Mungkin di sebabkan aku mula rapat ngan Kamal, Rex undur diri sikit demi sedikit. Aku tahu dia tak selesa tapi kalau nak berkawan biarlah ramai. Aku pun kadang kadang tak faham dengan Rex ni. Sampai ke satu tahap sanggup dia marah aku depan orang ramai. Aku tahu dia marah disebabkan apa. Dan aku hanya diamkan saja.

- Kamallah yang banyak bagi nasihat masa tuh. Terbalik pulak kan?Itulah bestnya persahabatan ini, saling nasihat menasihati. Macam kawan kawan yang lain jugak aku selalu buat aktiviti. Masa rapat ngan Kamal ni, aku selalu ajak dia buat aktiviti morning walk dan tengok matahari terbenam, Panjat Tangki dan jogging. Memang best!

-Kalau bab pelajaran ni memang aku selalu rujuk dia. Terutama matematik. Boleh di katakan jugak Kamal ni genius dalam pelajaran. Setiap kali keluar result mesti 3.70 keatas. Tak macam aku yang cukup cukup makan jer. Selalunya bila ngan Kamal ni, topik kami selalunya tentang kehidupan dia di Sabah. Dia ni memang suka bercerita tapi masalahnya bahasa dia lah yang susah sikit nak faham. Dialek sabah dia tuh pekat sangat. Sampaikan kalau dia nak cakap ngan aku terpaksa diulang ulang banyak kali. Heheee..

-Tapi biasalah pertemuan tuh takkan jadi dramatik selagi kita tak berpisah. Tak kiralah berpisah ajal atau berpisah untuk pulang kedaerah masing masing. Kami terpisah bila Kamal dah habis study. Yerlah dah habis study buat apa nak buang masa lagi. Inilah masanya untuk cari kerja pulak. Masa hari terakhir tuh, aku plan nak sambut birthday dia. Paling aku terharu dia kata inilah firstime dia sambut birthday dan potong kek. Sepanjang hidup dia tak pernah langsung sambut Birthday.So, malam tu kami overnight dan habiskan sepanjang malam dengan round KL dan aku tunjukkan umah di Rawang. Sampai di Shah Alam, buat kali terakhirnya kami tengok matahari terbit dan terus balik ke hostel. Masa pun dah semakin hampir untuk berpisah. Time tuh buat pertama kalinya juga airmata aku tak henti henti dari menangis. Macam macam yang Kamal bagi nasihat. Lagilah laju airmata aku keluar. Malu semua dah tolak ke tepi.

-Kat airport tak banyak yang kami bualkan. Bila time nak berlepas tuh, kawan kawan aku semua dah peluk aku dan taknak kasi aku pandang Kamal lagi. Eh relaxlah aku oklah...untuk sesaat.... dua saat... tiga saat....sebaik saja aku salam dia, kawan aku dah tarik aku untuk pusing balik. Itulah kali terakhir aku tengok dia...macam citer apa yer yang terpisah kat airport tuh?..erm..lupalah...takper.

-Hampir lima tahun kami tak jumpa. Tapi hanya mesej sajalah penyambung hubungan. Andai katalah hanset dia hilang memang terus lost contactlah jawapnya. Baru baru ni dia ader mesej. Dia kata satu hari nanti dia akan datang melawat aku kat sini. Dia kata time aku kawin mesti dia akan datang. Takperlah aku akan tunggu nanti.

No comments: