Wednesday, August 16, 2006

Dunia Batinku

Saya ingin mengutarakan satu isu berkaitan kehidupan. Adakah kehidupan itu satu perjalanan atau destinasi? apakah pilihan anda?.Saya memilih perjalanan kerana pada hemat saya kehidupan itu tiada kesudahan samada di dunia ataupun hari kemudian. Di dunia yang sementara ini , kejayaan demi kejayaan harus di capai , bakat digilap hari demi hari dan perbelanjaan pun bertambah selagi kita dipanjangkan umur oleh Allah S.W.T. Ada setengah rakan -rakan saya binggung dan pening memikirkan sesuatu klimak kehidupan dan saya katakan jadikan kehidupan satu perjalanan bukannya destinasi. sebagai contoh anda mendapat 15A1 dalam spm,menyambung pelajaran sehingga master atau phd kemudian menjadi seorang yang berkerjaya atau pun penganggur. Sekiranya anda bekerja selepas tamat pengajiaan sungguh bertuahlah. Namun ada sesetengahnya sangkut, bertahun-tahun cari kerja tak padat akhirnya dia berasa feed-up dan binggung. Rasa itu sebenarnya lahir dari falasafah hidup menuju ke destinasi. Iaitu belajar dan dapat kerja baik. Bagi yang merasakan hidup satu perjalanan , dia tidak pernah binggung tentang masa depannya kerana dia akan buat apa-apa saja pekerjaan yang halal dan baik untuk dia meneruskan kehidupannya dan sentiasa bersyukur kepada Allah di atas nikmat dan rahmat yang telah dianugerahkan. Hari-hari mendatang menjadi lebih teruja dan syok apabila ada sahaja peristiwa dan berita baik - buruk yang diterimanya dengan penuh redha, itulah qada dan qadar Allah, kita teruskan saja perjalanan hidup ini dengan impian dan harapan melalui doa. Bacalah doa ini setiap hari siang malam tanpa jemu pasti pada satu ketika berita baik yang tak putus-putus datang kepada anda tanpa anda ketahui asalnya. doa nya

" Ya Allah ,Ya Hayuu,Ya Qayyum Tuhan yang menjaga Arasy. Engkau segarakanlah rezeki ku dan datangkanlah rezekimu itu dari jalan yang tidak aku duga. Amin" .


Cukup dengan doa itu jangan ragu-ragu Allah S.W.T pasti akan memberinya tanpa ragu-ragu bagiNya.Sempurnakan lah solat dan berikanlah zakat serta perbanyakkan sedekah dari 10 sen sampailah RM100 kalau mampu. Jangan sekali -kali menolak permintaan orang susah terutama anak yatim. Ingat jangan berlaku sombong dan takbur kerana anda mungkin senang di dunia tapi bala lah di akhirat.

Wassalam...